voeding-image
voeding-tips

Voeding

Ja, fruit en groenten zijn belangrijk. Net zo goed als vlees, vis, roomboter, olijfolie en witter brood. Wit/licht bruin brood, zult u zeggen. Volkorenbrood is toch zo gezond?

Onze darmen zijn helemaal niet gemaakt voor die grove korrels.
Kijk maar naar de 3e wereldlanden. Daar zijn vrouwen de hele dag bezig om met een vijzel de korrels fijn te malen.

Door allerlei problematiek in het lijf, kan het eerste stukje darm na de maag, het duodenum, geïrriteerd zijn. Wanneer die grove korrels langs komen maken ze de wanden van het duodenum verder kapot. Hierdoor kan bijvoorbeeld geen ijzer opgenomen worden, hoewel het wel gegeten wordt.

Kinderen voelen intuïtief aan dat volkorenbrood niet goed voor ze is. Geef ze gewoon minder grof brood. Maar ook geen fabrieks-bedenksels als margarine-witbrood met omega3 erin gestopt. In margarine zitten geharde vetten. Deze zijn lastig te verteren voor uw darmen.

En margarine is niet zo gezond als de reclame u wil wijsmaken. Onder druk van de gezondheidszorg zijn recent de transvetzuren eruit gehaald. Deze waren namelijk kankerverwekkend. Nu wordt er voor veel geld roomboter nagemaakt. Eet gewoon lekker gezonde, liefst gezouten roomboter! Uw hersenen hebben dat nodig!

‘We eten dagelijks veel meer zouten dan nodig is’ deze uitspraak hoort u steeds op de radio. Wij BSMNederland, zijn het daar helemaal niet mee eens.

Jodiumhoudend zout is van essentieel belang om processen in het lichaam in stand te houden. (natrium-kalium pomp, epifyse, schildklier, synaptische overdracht en actiepotentiaal in spier- en zenuwcellen) Natuurlijk moet u niet in een keer het hele zoutpotje leeg kieperen. En er moet genoeg kalium als tegenhanger gegeten worden. Dit zit oa in groene bladgroeten.

Waarom eten kinderen zoveel chips? Juist omdat ze weten dat ze dat zout nodig hebben!

Een interessante publicatie over zout vindt u in het artikel: “Zout, een bloedserieuze verbinding” van Monique Oppeneer. Publicatie EOS Magazine België (2001)

Aspartaam, het zoetmiddel in alle light-produkten is gewoon niet gezond. Alle diëten die daarmee werken zijn zeer bedenkelijk.

Kijk naar wat er vroeger op de boerderij gegeten werd: kip/kalkoen, eieren, boter, volle melk, kazen, spek, zout. Eet meer vis, met name vette vis.

balloons